Hea une-eelne rutiin

Rahustav une-eelne rutiin, mis on igal õhtul samasuguse tuttava mustriga, aitab beebil varakult aru saada, et uneaeg on lähenemas, mis omakorda aitab tal rahulikumalt uinuda. Tuttav une-eelne rutiin aitab reguleerida beebi kehakella, mis aitab saavutada paremaid uneharjumusi. Beebi on rohkem lõõgastunud, kui ta teab, mis järgmisena juhtuma hakkab. Lisaks sellele on une-eelne rutiin ideaalne võimalus veeta pika päeva lõpetuseks oma pisikesega kvaliteetaega.
Järgnevalt toome mõned näpunäited, kuidas head une-eelset rutiini saavutada:
  1. Ära alusta une-eelse rutiini juurutamisega kohe pärast sünnitust. Esimeste elupäevade ja isegi nädalate jooksul soovib vastsündinu palju magada, ta vajab sünnist taastumisaega. Samuti vajad ka Sina sünnitusest taastumiseks aega, seega võta need päevad ning puhka ka ise. Tõenäoliselt läheb mõned nädalad aega, enne kui beebi päevadesse hakkab mingigi rütm tekkima (milline see päevarütm olema saab, on jällegi väga erinev).
  2. Jälgi beebi magamisharjumisi. Kui Sa märkad, et on tekkinud mingisugunegi päevarütm, siis enne une-rutiiniga alustamist jälgi mõnda aega, millal läheb beebi õhtul esimest korda pikemaks ajaks magama. Kui Sa oled hakanud aru saama, kuna ta esimese pikema une teeb, siis alusta une-eelse rutiiniga enne seda. Näiteks kui beebi magab järjest õhtul kella kaheksast öösel üheni, siis alusta rutiiniga 19:15-19:30.
  3. Alusta aeglaselt. Kui Sa oled valmis alustama une-eelse rutiini juurutamisega, siis hakka aeglaselt järgmise kuu jooksul sisse tooma rutiini osasid, mida soovid kasutada. Täpsemalt toome nimekirja une-eelse rutiini tegevustest allpool. See on Su enda ja sisetunde küsimus, milliseid tegevusi otsustad unerutiini kaasata, aga oluline on püsivalt igaõhtu samasid tegevusi korrata, et beebi saaks aru, et need viitavad uneaja saabumisele.
  4. Pane laps voodisse unisena, aga mitte magavana. Une-eelse rutiini lõpus püüa beebi panna voodisse unisena, aga mitte magavana, et laps saaks õppida juba varakult ise voodis uinuma, selle asemel, et kussutamise peale süles uinuda. Tõsi, kõik beebid ei pruugi unisena ise voodis uinuda, aga tasub sellegipoolest proovida (vajadusel uuesti ja uuesti).
  5. Lühenda rutiini päevaste uinakute jaoks. Aja jooksul võid avastada, et une-eelne rutiin toimib hästi ka päevauinakute jaoks. Kasuta ära saabuva uneaja vihjeid, mida Su laps juba tunneb  ning tee neid ka enne päevauinakuid. Kuigi päevasel ajal ei pruugi olla aega teha pikem vanniskäik, siis võib sobida näiteks unejutu lugemine.
  6. Kohanda une-eelset rutiini vastavalt vajadusele. Kuigi on oluline pärast hea une-eelse rutiini saavutamist olla sellega järjepidev ning korrata seda igal õhtul, siis on sama oluline beebi kasvades rutiini vastavalt vajadustele kohandada. Näiteks esimestel elukuudel võib vann beebit rahustada ning sobida ideaalselt une-eelse rutiini osaks, siis vanemaks saades või vanniaeg olla rohkem aktiivne mängimine ja veega pritsimine ning liigselt ergutada. Sel juhul on mõistlik vannitamine viia une-eelsest rutiinist kaugemale.                                                                      
Kuigi iga pere ja harjumused on erinevad, siis võiks beebi uneaja algus olla ajavahemikul 18:30-20:30. Hilisemal ajal on beebi suure tõenäosusega juba üleväsinud. Nagu juba soovitasime, siis katsu alguses unerutiin hoida lühike, esialgu piisab 20-30 minutist, hiljem võiks selline une-eelne rahulikum aeg pikeneda vähemalt üheks tunniks. Selline vaiksem tund maha rahunemiseks enne magama minekut võiks ka hiljem juba kooilapse igapäevarutiini osa olla.
 
Järgnevalt toome mõned tegevused, mida võib une-eelses rutiini osaks muuta:
  • Vaikne ja rahulik mäng
  • Vannitamine
  • Pidzaama selga panek
  • Head ööd ütlemine kõigile (ja kõigele, mõni laps, eriti juba suurem, soovib kõikidele lemmikmänguasjadele ükshaaval head ööd soovida)
  • Unejutu lugemine
  • Unelaulu laulmine
  • Kerge massaaz üle terve keha
  • Imetamine või pudelist söömine (soovitatav on mitte lasta lapsel süües uinuda ning kui laps järjepidevalt siiski soovib süües uinuda, siis tuua see une-eelses rutiinis ettepoole ning näiteks pärast söömist alles ööriided selga panna)
  • Head ööd musi või unesõnad (valida sobivad sõnad ning neid iga kord öelda, kui laps oma voodis ning enne toast lahkumist, näiteks „maga hästi, emme on siinsamas“ või lihtsalt „tuduaeg“)
See on iga pere otsus, mida nemad soovivad une-eelses rutiinis teha. Eelkõige tuleb lihtsalt kindel olla, et valitud tegevust Sinu beebit rahustavad, mõne beebi jaoks on vannitamine lõõgastav ja rahustav, teise jaoks hoopis ergutav. Juba pool tundi enne une-eelse rutiiniga alustamist võiks õhkkond kodus olla vaiksem, televiisor ja muud nutiseadmed võiksid olla väljalülitatud ning valgustus mahedam, taustmüra rahulikum.
 
Kui Sa oled juba Sinu lapse jaoks toimiva unerutiini leidnud, siis tee seda järjepidevalt iga õhtu, isegi siis kui olete kodust eemal. Tuttav ja turvaline une-eelne rutiin võib aidata lapsel ka võõras keskkonnas paremini magada.

Lisa kommentaar

Ostes korraga vähemalt 75 euro eest on transport üle Eesti tasuta! Peida